Website

Website Diemer Harmonie aangepast!

Het bestuur van de Diemer Harmonie heeft de wens uitgesproken dat de website van de Diemer Harmonie onder eigen beheer komt te staan waarbij geen tussenpersonen meer nodig zijn om paginacontent, berichten, foto’s etc. te plaatsen.

Inhoudelijk betekende dit dat de website geheel aangepast moest worden en omgezet diende te worden van een statische HTML – website naar een Content Managing System (CMS). WordPress was hierbij de beste keus omdat dit een gratis en vrij te gebruiken CMS systeem is.

Maar omdat WordPress in eerste instantie ontwikkeld is als blog website en alleen gericht is op het plaatsen van berichten waarop men direct als lezer kan reageren en ook omdat de gratis te gebruiken thema’s in de verste verten niet op de huidige website leken moest er nog wel een en ander aangepast en verbouwd worden.

Thematic Child Theme

Om dit ‘verbouwen’ goed voor elkaar te krijgen is gebruik gemaakt van het Thematic child theme framework systeem. Het Thematic theme heeft een ingebouwde optie waarmee je kunt afwijken van de bestaande  vormgeving van het Thematic theme. Het staat toe dat je de background afbeeldingen, kleurstelling en de CSS stylsheets, helemaal naar eigen wens kunt aanpassen. Het zou te ver voeren hier verder over uit te weiden maar wie meer wil weten hoe het Thematic child theme in z’n werk gaat bezoekt de volgende website: http://www.catswhocode.com/blog/wordpress-how-to-easily-create-a-thematic-child-theme

De verbouwing is nu gereed en de migratie van alle content is uitgevoerd, het resultaat is een gloednieuwe WordPress website voorzien van ‘vaste’ pagina’s en met behoud van de blog functie voor het plaatsen van ‘losse’ berichten.

Wat is er veranderd?

1. De background headings van de verschillende pagina en rubrieken zijn nu overal gelijk en dat geldt ook voor de kleurstelling van de menuknoppen. WordPress staat niet toe om hierin dingen aan te passen. Er is nu 1 hoofdmenu voorzien van submenu’s voor het selecteren van pagina’s.
Daarnaast is er een kolom waarin de diverse categorieën met hun content is ondergebracht.

2. Het bestuur en redactie kunnen via het Dashboard (het besturingssysteem van de website) berichten plaatsen eventueel voorzien van foto’s. De mogelijkheid bestaat nu ook dat op deze berichten gereageerd kan worden door bezoekers van de website. Dit kan ook uitgeschakeld worden. Om in het Dashboard te kunnen werken moet men inloggen met naam en wachtwoord via ‘Login/out and admin’ in de rechter kolom van de website.

3. Men kan nu via ditzelfde systeem de content van de vaste pagina’s eenvoudig zelf aanpassen en voorzien van foto’s. En dus ook verouderde foto’s vervangen middels een uniek beeld Uploading system. Foto’s kunnen nu dus direct van de eigen harde schijf worden opgehaald. WordPress plaats de foto’s in de database van WordPress die zich op de server van de website provider bevindt. WordPress schaalt de foto’s geheel automatisch naar het juiste formaat, afhankelijk hoe dit ingesteld staat in het Dashboard. Of men kan dat handmatig doen via het foto beheer systeem van WordPress of de NexGen plugin waarin je ook kunt aangeven hoe je een foto geplaatst wil hebben (links, rechts of gecentreerd) al dan niet voorzien van een onderschrift, met of zonder kader.

4. Omdat de WordPress website is voorzien is van de NextGen Gallery plugin en de Shutter Reloaded plugin zijn een scala van mogelijkheden beschikbaar om foto’s te bewerken en te presenteren. Op dit moment zijn er drie opties in gebruik.

a. De diapresentatie in de rechter kolom (foto’s zijn eenvoudig te wisselen net als het aantal).
b. De dia/foto presentatie op de fotopagina’s  waarbij gebruikgemaakt wordt van het PicLenz systeem.
c. Het Shutter Reloaded systeem waarbij de foto bij aanklikken vergroot wordt weergegeven en de achtergrond van het scherm donker wordt.

Het zal even wennen zijn aan het nieuwe besturing systeem en de looks van de nieuwe website. Daarnaast zal het bestuur en de redactie alle mogelijkheden van het Dashboard eerst goed moeten uitproberen en eigen moeten maken. Want ondanks het feit dat het Dashboard heel veel werk uit handen neemt en eenvoudig maakt, zal het enige tijd in beslag nemen voor dat men weet waar alle opties en mogelijkheden ‘verborgen’ zitten, waar ze voor dienen en hoe ze ingesteld moeten worden.

Karel Godding uit Schagen van KGWebdesign, die ook de vorige website heeft gebouwd en onderhouden heeft zal zo lang dat nodig is backup blijven verzorgen en als vraagbaak beschikbaar blijven.

Veel plezier met de nieuwe website.

Dit bericht is geplaatst in 1. Blog. Bookmark de permalink. Reacties en trackbacks zijn beide momenteel gesloten.